ایرانیان جهان

آخرين مطالب

گزارش توییتری| معضل فقدان آمار و اطلاعات صحیح و به‌روز در کشور اخبار ایران

گزارش توییتری| معضل فقدان آمار و اطلاعات صحیح و به‌روز در کشور
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گفته اکثرکارشناسان، یکی از مشکلات مهم در اقتصاد کشور، نبود آمار صحیح و به‌روز است.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید اکبری؛ آمار و اطلاعات درست، دقیق و به روز از زیرساخت های اصلی برنامه ریزی است که نبود آن می تواند منجر به اتلاف منابع، فساد اقتصادی و در نهایت ناکارآیی اقتصادی (تولید کمتر با منابع و مواد اولیه یکسان در طول زمان)، شود.
در این گزارش، با استناد به نوشته های برخی فعالان توییتر، گوشه هایی از این کمبود و نقص را مرور می کنیم.
در مورد اهمیت آمار، حسن خانی کارشناس اقتصادی نوشت «‏فقر داده، ضعف تحلیل میاره. بنده سعی میکنم گاهی فکتهایی از اقتصاد ایران تقدیم کنم تا از نسخه های ساده و ژورنالیستی دور بشیم. رمز سیاستگذاری درست، داشتن آمار دقیق از محیط کلان اقتصادیست.همونطور که بدون اطلاعات دقیق، نیروی نظامی شکست میخوره، سیاستگذار هم بدون آمار دقیق شکستش حتمیه.»
هم چنین حق شناس کارشناس در رابطه با اهمیت محاسبات مربوط به هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی معتقدند «از درون آمار و اطلاعات اولیه غلط، تصمیمات غلط زاییده می شود! وقتی چنین آمار غیر واقعی و دور از آنچه در متن جامعه می گذرد ارائه می شود چه انتظاری از تصمیم گیری درست در حوزه اقتصادی می توان داشت؟!»

ایرانیان جهان

با این وجود، کماکان مناقشات آماری زیادی حتی در مباحث روزمره که آمار آن با دقت بالا ثبت می شود و سیاستگذاری روی آنها تبعات خرد و کلان اقتصادی زیادی خواهد داشت، وجود دارد. به عنوان مثال، در خصوص سوخت، با وجود اهمیت آن در اقتصاد و بودجه خانوار، کماکان مناقشات مفصلی در مصرف و قاچاق آن وجود دارد و آمار رسمی منتشره قابل دفاعی در این بخش وجود ندارد. آقای همت قلی زاده در توییتی به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت «شرکت پخش فرآورده های نفتی حتی یک جدول آماری در سایت خود ارایه نداده است ولی اگر سایتش را مرور کنید مملو از کلمات عجیب مانند «جهش بسیاربزرگ» است که همگی فقط یک ادعا هستند. درکشوری که همه نرخهایش 2رقمی است رشد 7٪سوخت در ایام عید با متغیرهایی با رشد بالاتر کجایش جهشی بسیار بزرگ است؟»

ایرانیان جهان

‏یا در توییت دیگری، این کارشناس انرژی، نسبت به به روز نبودن آمار مربوط به سوخت اشاره کرده و نوشت «تصویری از سایت شرکت ملی پالایش وپخش را میبینید که آخرین آمارنامه اش مربوط به سال97 است.ولی خوب یادگرفته ایم که در سایه آمارندادن عده ای را دررسانه مأمورکنیم که دائما بدون آمار ادعای قاچاق هنگفت ومصرف مردم باجهش های بسیار بزرگ راطرح کنند. بجای اینکار باارایه آماربسمت شفافیت برویم.»

ایرانیان جهان

‏حتی در بخش حمل و نقل و آمارهای ثبتی آن نیز اختلاف وجود دارد. علی نیکوکار کارشناس اقتصادی در توییتی در خصوص وضعیت صنعت خودرو نوشت «مدیران صنعت خودرو معتقدند بیش از 80درصد قیمت تمام‌شده یک خودرو به نهاده‌های تولید از جمله فولاد و محصولات پتروشیمی برمی‌گردد که این دو نهاده در سه سال اخیر رشدی 700 تا 800 درصدی به خود دیده، اما مدیران فولادی سهم این نهاده را حدود 5درصد می‌دانند.وقتی آمار درست نباشد خطا طبیعی»

ایرانیان جهان

تشتت آماری حتی در بین مراجع آماری نیز وجود دارد. علی چشمی در این رابطه در نوشته ای متذکر شد که «تورم دو نرخی! جالبه نرخ تورم بانک مرکزی در شهریور 1400 حدود 13.5 درصد بیشتر از مرکز آمار بوده و در اردیبهشت 1401 فقط حدود 3.3 درصد بیشتر بوده! حالا کدوم دولت دارند درست میگن خدا می‌دونه!!!» در واقع، ایشان اختلاف آماری تورم در دو مرکز را به با انتقاد گرفته است. این در حالی است که بسیاری از برنامه ها و حتی در محاکم قضیه ها نیز بسیاری از محاسبات براساس تورم اعلامی صورت می گیرد.

ایرانیان جهان

‏در همین رابطه، ارانیکو نیوز هم در آمار اعلامی تجارت خارجی گمرک و بانک مرکزی تشکیک می کند و می نویسد «مناقشه بر سر آمار بانک مرکزی از تجارت خارجی.. گمرک ایران اعلام کرد، با اینکه علاقمند هستیم تا تراز مثبت 1/5 میلیارد دلاری اعلامی از سوی رییس بانک مرکزی درست باشد اما متاسفانه تراز تجاری کشور در دوره زمانی غیر معمول اعلامی ( تا نیمه آذرماه) منفی دومیلیارد دلار بوده است. تسنیم»

ایرانیان جهان

‏نه تنها تشتت در آمار، بلکه به روز نبودن آمار به دلایل مختلف نیز مورد توجه کارشناساس توییتری قرار گرفته است. رضا کربلایی روزنامه نگار می گوید «برخی از آمارهای اقتصادی هم ممکن است به دلیل محدودیت‌ها و ملاحظات امنیتی ضروری نباشد که به صورت عمومی منتشر شوند. در مورد وقفه آمار مربوط به تحولات بازار مسکن نیز به دلیل اختلاف بر سر صحت و اعتبار منابع آماری آن بود که حل شد و به‌تازگی دوباره انتشار آمار آن از سر گرفته شده است»

ایرانیان جهان

‏اطلاعات و آمار غیردقیق تنها در مورد متغیرهای اقتصادی نیست بلکه در مورد متغیرهای دیگری هم هست که می توانند آثار اقتصادی قابل توجهی داشته باشند. آمار مهاجران و اتباع بیگانه که بر تمامی بازارها از بازار کالاها و خدمات تا بازار کار و ارز اثرگذار هستند، بسیار مخدوش است. علی نیکوکار در این مورد نوشت «اگر این آمار درست باشد، باید در تمامی محاسبات و داده های رسمی کشور، بخصوص در اقتصاد و مصرف تجدید نظر کرد! مغالطه_آماری»

ایرانیان جهان

توییت های فوق که هر یک گوشه ای از تشتت، تأخیر و صحت آمارهای موجود را مورد توجه قرار می دهد، موید آن است که حتی در برخی موارد ثبتی نیز در نظام آماری کشور مشکل وجود دارد. بدیهی است که وقتی آمارهای ثبتی که باید دقت صد در صدی داشته باشند، مورد تشکیک باشند، تکلیف آمارهای برآوردی که براساس آمارهای ثبتی تولید می شوند، مشخص است. یعنی هر چه آمارهای ثبتی پرخطاتر باشند، آمارهای برآوردی غیرقابل اطمینان تر هستند. در همین راستا، قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک: گفت «این حرف من قطعا تبعات برایمان خواهد داشت؛ آمار ستاد مبارزه با قاچاق از میزان قاچاق در حوزه پوشاک درست نیست.»

ایرانیان جهان

عدم صحت و به هنگام بودن آمار معضل جدیدی نیست و از چشم سیاستگذاری نیز دور نمانده است. در همین راستا، در بند 31 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، موضوع « 31- استقرار نظام جامع و کارآمد آمار و اطلاعات کشور.» مورد تأکید قرار گرفت و باید این ساختار به کمک برنامه ریزان کشور می آمد. ولی متأسفانه این برنامه هنوز بطور کامل عملیاتی نشده است تا مشکل آمار به عنوان یک معضل در نظام برنامه ریزی کشور باقی بماند. تا جایی که برخی ادعا کنند که در تشتت آماری تعمدی وجود دارد. به عنوان مثال، رضا غلامی در توییتی نوشت «وزیر نفت اسفندماه 1402: مصرف بنزین رکورد زد با 143 میلیون لیتر در روز... معاون وزیر نفت فروردین 1403: مصرف بنزین رکورد زد با با 130 میلیون لیتر...گفت: عمدی در ارائه آمار مغشوش وجود دارد. آب گل آلود وسیله بهتری برای استتار ناکارآمدی است.»

ایرانیان جهان

آمار نقشی اساسی در برنامه ریزی و کارایی تولید دارد. با آمار مخدوش، غیر بهنگام و با خطای برآورد بالا، عملا برنامه ریزی بسیار پرهزینه و اتلاف منابع خواهد بود. باید دولت در این مورد، گام موثری بردارد و نظام جامع آماری کشور را به سامان برساند. در گام اول، الزام به تولید، تدقیق و بهنگام سازی آمارهای ثبتی و دوم، اصلاح برآوردها براساس آمارهای ثبتی تأیید شده، در دستور کار قرار گیرد.
پایان پیام//
برچسب ها: غلامی ، توییتر ، توییت لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TBh

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1137737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چراغ سبز ژاپن برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای

شعبان‌خمسه: بازیکنانم مقابل ژاپن با همه توان جنگیدند/ مسابقات سختی پیش‌رو داریم

شکست تیم ملی والیبال دختران ایران در برابر ژاپن

شعبان‌خمسه: بازیکنانم مقابل ژاپن با همه توان جنگیدند

ملی‌پوش ایران بعد از شکست برابر ژاپن: شرمنده شدیم

ملی پوش ایران بعد از شکست برابر ژاپن: نتوانستیم خوب بازی کنیم

ورود واگن های جدید متروی تهران تا دهه فجر

برای اولین بار؛ پرواز خودروهای پرنده بر فراز پکن

انتقادات تند چین از بیانیه گروه 7

برگزاری مراسم عید سعید قربان در پکن+عکس

واکنش تند چین به بیانیه گروه 7

انتقاد چین از سیاستهای خصمانه آمریکا علیه پکن؛ «گروه 7 نماینده جامعه جهانی نیست»

غارت یک جواهرفروشی در آمریکا + فیلم

جدایی راموس از سویا؛ اسطوره در راه آمریکا

واکنش یائیر لاپید به انحلال کابینه جنگ

پسر نتانیاهو ارتش صهیونیستی و شین‌بت را به خیانت متهم کرد

تیم والیبال دختران ایران مغلوب ژاپن شد

بهبود تردد سبز در خیابان‌های اتحادیه اروپا

انصاری، سرپرست داوران تور آزاد والیبال ساحلی چین

چین بیانیه گروه 7 را مملو از «تکبر، تعصب و دروغ» دانست

پرواز خودروهای پرنده بر فراز پکن

اوچا: کمبود بودجه برای کمک به مردم افغانستان نگران کننده است

لیست تیم ملی والیبال برای دیدار با آمریکا مشخص شد

فراهانی: حریفان ایران با تیمی کامل آمده‌اند/به دنبال کسب نتیجه دلخواه هستیم

خانزاده: انگیزه تیم ملی والیبال بیشتر از قبل است

استاد روس: نامه رهبر ایران به دانشجویان آمریکایی روشنگر حقیقت است

شمار شهدای غزه به 37 هزار و 347 تن رسید

تصاویری اختصاصی از نفربر اسرائیلی که در کمین گردان‌های القسام هدف قرار گرفت

تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی در تل‌آویو علیه حکومت نتانیاهو

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

حمله ارتش ترکیه به منطقه‌ای در شمال عراق

حکیم: محکومیت زبانی در برابر گستاخی‌های رژیم صهیونیستی فایده‌ای ندارد

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

تاکید قالیباف بر اهمیت دستگاه دیپلماسی در دولت خدمت و پیشرفت

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

تیم والیبال دختران نوجوان ایران مغلوب ژاپن شد

مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان دختر آسیا؛ تیم ایران مقابل ژاپن شکست خورد

ممنوعیت حمل پرچم روسیه در برخی بازی‌های یورو 2024

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در رابطه با الحاق کریمه

شاگردان لوزانو قهرمان لیگ طلایی اروپا شدند

تمدید یک ساله تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

همکاری آلمان و ازبکستان برای اخراج پناهجویان افغانستانی

اختلافات در افغانستان کنار گذاشته شود

اسناد منتشر شده از دلیل باز شدن پای آمریکا به کودتای 28 مرداد

ملی‌پوش والیبال: تلاش می‌کنیم هفته آخرلیگ ملت‌ها راخوب تمام کنیم

معرفی 14بازیکن تیم ملی والیبال برای دیدار با آمریکا و یک سورپرایز

ببینید | رفتار وحشیانه پلیس آمریکا با حامیان غزه

جنگ دریایی یمن با آمریکا و اسرائیل

ریزه‌میزه‌های استراتژیک

امیدوارمان آنالیزمان از آمریکا جواب بدهد